Nog enkele kamers vrij!

De insectenhotels beginnen stilaan volzet te geraken.
insecten_05_2013_26
In hotel3 zijn vooral nog enkele grotere kamers vrij.

insecten_05_2013_13
In de mandarijnkistjes zijn het vooral de witte kamers die niet in trek zijn. Waarschijnlijk is het Ytong cellenbeton toch niet aantrekkelijk voor de bijen.

Mag ik jullie enkele bewoners voorstellen?

De rosse, blauwe en gehoornde mestelbij (maar pin me niet vast op de juiste determinatie, ik begin te beseffen hoeveel soorten er wel zijn )
insecten_05_2013_29 insecten_05_2013_27 insecten_05_2013_24 insecten_05_2013_12 insecten_05_2013_06 insecten_05_2013_07 insecten_05_2013_01
Op deze soort heb ik nog geen naam kunnen plakken:
insecten_05_2013_04
Ook zijn er enkele andere gasten opgedoken :

een schorsmarpissa op de loer

een schorsmarpissa op de loer

De Vuurgoudwesp Chrysis ignita

De Vuurgoudwesp Chrysis ignita

 

een wolkje jonge  kruisspinnen

een wolkje jonge kruisspinnen

En om af te sluiten een foto om je een idee van de bedrijvigheid te geven : hier tel je  een 7-tal bijen.
insecten_05_2013_21 Je ziet hoe snel de hotels vol geraken , dus we zijn nu bezig aan de opbouw van een XXL hotel van ongeveer 3 vierkante meter, een verslag volgt zeker later!

11 reacties op “Nog enkele kamers vrij!

  1. Vandaag heb ik de hotels moeten beveiligen met kippengaas want een andere bewoner van de tuin was begonnen met ze te slopen : de grote bonte specht.
    Ook het nestkastje waarin de jonge koolmeesjes al tjirpen heb ik rondom met gaas tegen de katten moeten beveiligen. Het is hier geen zicht!

    • Die heb ik vorig jaar bij ons ook betrapt. Het idee van dat kippengaas pik ik mooi in om dit jaar zijn (en haar, want hij neemt zijn madam soms mee uit eten) plannen te dwarsbomen. Er staan een paar (bijna)dode bomen in de tuin waar ze zich – mits wat meer werk – ook tegoed kunnen doen.
      Ik heb trouwens de indruk dat het vooral op de diameter van de “kamerdeuren” aan komt. Bij ons zijn ook vooral de rietstengels erg in trek. Aan de bredere gaten hebben ze waarschijnlijk teveel metselwerk.

    • Nee hoor, die heb ik nog niet op bezoek gehad. Toch niet in de bijenhotels, in de rest van de tuin wel, maar dat kan niet anders met een koeienstal als buur. Het zijn dus vooral solitaire bijen en af en toe solitaire of parasitaire wespen die je op bezoek krijgt. En die zijn echt niet agressief. De foto’s bij deze post zijn genomen op 10 cm van de hotels met tientallen zoemende bijen rond m’n hoofd, deze vormen echt geen probleem. Ik plan nu zelfs een grote insectenwand naast de zithoek op het terras.
      Dus als je er de plaats voor hebt, zeker doen.

Geef een reactie

