Wat zit er in de boterbloem?

Deze beelden wou ik jullie toch niet onthouden. Toen ik op 20 mei in de regen op weg was naar onze compostbak achteraan in de tuin, viel mijn oog op een insect in een boterbloem. Het leek dat deze dood was ,maar dit was maar schijn.
En ze bleek niet alleen te zijn , er zaten tientallen van deze wespen , verspreid in verschillende boterbloemen en af en toe vergezeld van een bruin kevertje.
Ik denk dat ik wel best mijn frambozen in de gaten hou want dit zou wel eens een frambozenkever kunnen zijn.
Dus vlug mijn nieuw fotokodaksken gaan halen en enkele fotos gemaakt. Daarna ben ik er via een van de moderators van waarnemingen.be achtergekomen dat dit een bladwesp Tenthredo koehleri is.

Geniet ervan! (de foto’s kunnen beter, maar ik ben nog maar een groentje op foto gebied )

wesp_boterbloem2

6 reacties op “Wat zit er in de boterbloem?

  1. mooie fotocollage. Het verschijnsel heb ik toevallig gisteren ook opgemerkt, zij het niet met zovelen. Zowel hommels als wespachtigen die -als dood- in een bloem liggen, Hier waren het Geraniums. Bij aanraking kwamen ze terug tot leven, Wat ze daar liggen te doen weet ik niet, Ze lijken te genieten van iets. Alsof ze high zijn. 🙂

    • Iets dergelijks heb ik nog al gelezen en dat high schijnt nog niet te ver bezijden de waarheid te zijn. Ik weet alleen niet meer waar ik die informatie gezien heb. Anders kon ik er hier naar verwijzen.

  2. Pingback: geel | De eigenwijze tuin

  3. Pingback: Daar zijn ze weer! | blijentuin

Geef een reactie

