Te diep in de druif gekeken

De druiven die blijven hangen zijn vormen nu een feestmaal voor vogels en insecten.
Vooral de merels zijn er gek op maar ook de volgende insecten kon ik betrappen bij het drinken van de lichtjes gefermenteerde sappen.
We beginnen met een gehakkelde aurelia met de vleugels open om te profiteren van de deugddoende herfstzon en op de foto eronder in de betere camouflage outfit.
blijentuin_2013_11_4_06
blijentuin_2013_11_4_10
De volgende vlinder die zich aan de bar meldde was een atalanta.
blijentuin_2013_11_4_09
Maar de meest imposante klant blijft toch mijn favoriet onder de wespen : de Hoornaar. (Vespa crabro)
blijentuin_2013_11_4_11
Deze kan tot 3 cm groot worden (de koningin  tot 4 cm) en is daarmee de grootste wesp van Europa.
Ter vergelijking een grote vlieg (dambordvlieg?) die ook wat kwam meedrinken.
blijentuin_2013_11_4_08

blijentuin_2013_11_4_12
Een van de redenen waarom ik deze zeker graag zie rondvliegen in de tuin is  dat de hoornaar andere meer vervelende insecten op zijn menu heeft staan zoals de gewone limonadewesp.
En het blijft natuurlijk een spectaculair beest om naar te kijken.
Deze bleef wel heel lang zitten , maar ik denk dat dit kwam doordat deze wel erg diep in de druif had gekeken en bijgevolg wat onder invloed was.
blijentuin_2013_11_4_13

5 reacties op “Te diep in de druif gekeken

  1. Hoi Bart,
    natuurlijk ben ik voor ik de deur uit moet nog snel een kijkje komen nemen … meteen werd duidelijk dat ik wat meer tijd zal vrijmaken, want hier zal ik voortaan wat vaker komen neuzen!
    Groetjes!

  2. Pingback: Tuintoer | blijentuin

Geef een reactie

