Het is weer goed geweest…

Uit vorige berichten konden jullie al opmaken dat onze avonden vanaf eind februari tot nu vooral gevuld  werden met het overzetten van onschuldige kruipers en springers. Maar ook hieraan komt elk jaar een eind . Jullie kenden het ijzeren gordijn al dat we hebben opgetrokken in de drukste straat:

blijentuin2014_03_21_1

Gezien het sterk verminderde aantal overstekers, al enkele terugkerende en ook een seintje van de hylawerkgroep, hebben we  besloten zaterdag tussen 2 maartse buien door dit gordijn neer te halen.  Na een halfuurtje kon ik met een volle koffer huiswaarts. (nu ik het zo zie kan de auto wel een spons verdragen 🙂 )
blijentuin2014_03_21_2

En dan nu ons eindrapport:
paddentrek2014Tot volgend jaar…

14 reacties op “Het is weer goed geweest…

    • Als we “geluk” hebben liggen ze inderdaad dood op de weg. Als we geen geluk hebben moet ik ze laten “inslapen”, wat echt niet plezant is. De enige die hier baat bij hebben zijn de eksters, kraaien en andere aasgieren, want meestal is ’s anderendaags alles mooi opgeruimd. Zelfs een bosuil heb ik eens betrapt, maar ik denk dat die zijn kikkerbilletjes wel zelf had gevangen.

  1. Respect en waardering voor dit werk. Het valt me op dat er weinig salamanders gevat zijn. Ik dacht dat in jullie streek er veel zaten maar blijkbaar niet. Zit zelf ook wat te ‘treuren’ omwille van afwezigheid salamanders.

    • Ze zitten er wel, o.a. in mijn poel, maar de reden waarom we ze niet zoveel zien tijdens de overzet is dat ze meestal niet in de emmers terechtkomen omdat we met kippengaas werken waar de salamanders door kunnen kruipen. De overzetactie een kilometer verder werkt op sommige plaatsen met folieschermen en die hadden dan weer wel 33 salamanders. Treur niet Ludo, wie weet ooit komen ze wel…Als ik zie hoeveel kikkers en padden je vijver/poel gevonden hebben.

          • Dat is waar, maar ik heb ook niet beweerd dat er veel salamanders zouden zitten op de plaatsen waar we de overzet organiseren. Ook omdat ze veel kleiner zijn zien we ze ook niet altijd (tis in den donker te doen weet ge 😉 ), en doordat ze kleiner zijn is de kans ook kleiner dat ze plat gereden worden. De cijfers zijn een goede schatting, maar het zijn natuurlijk momentopnames.

  2. Pingback: Langs Belgische wegen… | blijentuin

  3. Pingback: Ze liggen te week … | blijentuin

Geef een reactie

