twintigstippelige wilgenterreur

Een mooie en vooral droge lente is niet voor alle planten (en vooral bomen ) een zegen. Voor het 2de jaar op rij  worden onze krulwilgen kaalgevreten door de larven van het twintigstippelig wilgenhaantje , ook wel gekend onder zijn artiestennaam Chrysomela vigintipunctata.
Ik heb ze niet geteld maar ze moeten met honderden zijn, gezien het feit dat ik de larven (of nimfen) overal terugvind, op het terras, aan het dak van het kippenhok, in m’n terugtrekkende haardos,  en op minder aangename plaatsen…

Zoals altijd kan je klikken op de foto’s voor meer detail van de kleine veelvraten.
Blijentuin2014_05_20_03 Blijentuin2014_05_20_02.Blijentuin2014_05_20_05
Hierboven en hieronder (op het dak van het kippenhok) de verpoppende kevers.

Blijentuin2014_05_20_04

Eens ze dit stadium met verve hebben beëindigd is dit het resultaat :
Blijentuin2014_05_20_06Niet zo spectaculair als zijn broer het leliehaantje, waar je op Twaait kan over lezen, maar minstens even vraatzuchtig. Een andere (blauwgroene) broer houdt hier ook regelmatig halt : het munthaantje .

Een ander insect waar ik de laatste weken tegen vecht zijn de bloedmijten (ook gekend als bloedluis) waar onze kippen door geplaagd worden. Ik besloot dan maar om de volgende middelen uit de kast te halen :
– Alle kieren (en door het gebruik van planchetten zijn dat er nogal wat) werden uitgebrand met een verfstripper, dat knettert dat het een lieve lust is.
– Hok volledig schoongespoten en gedesinfecteerd met bleekwater (ofte javel)
– Kieren en planken ingesmeerd met (gebruikte) frituurolie, hier blijven de mijten in kleven.
En last but not least heb ik ook de zitstok aangepast naar een licht gewijzigde versie van dit eigenwijze model . Ik heb de draadeinden lang genoeg gelaten zodanig dat de kippen niet meer tegen de wand aan kunnen zitten.
Ik denk er ook aan om het hok wit te kalken, dat zou naar het schijnt ook helpen.
Hopelijk krijgen we die beestjes onder controle.

Blijentuin2014_05_20_15

Maar gelukkig zijn er ook nog gewenste nieuwe bewoners : net zoals bij Muggenbeet hebben de boomhommels  hun intrek genomen in een van onze nestkasten, en ook in onze spouwmuur.
Blijentuin2014_05_20_14

Ook in de andere nestkasten viel er wat te beleven , daarover later meer.

11 reacties op “twintigstippelige wilgenterreur

  1. Ik had, in alle eerlijkheid, nog nooit van het twintigstippelig wilgenhaantje gehoord. Nu ik het heb leren kennen, word ik er niet bepaald vrolijker van. 😉

  2. Het mooie aan zo’n artikels is dat het een realistisch beeld weergeeft van ecologisch tuinieren. Het loopt niet altijd zoals we zouden wensen. De natuur geeft en neemt.

    • Inderdaad Ludo, maar eens je dit doorhebt,vind je dit ook niet meer zo erg (hoogstens wat vervelend ) en krijg je juist meer respect en bewondering voor de natuur. Maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ik jou dit niet moet uitleggen 🙂 .

  3. Aha … potverdikke … nu weet ik meteen wat hier ook aan de krulwilg zit.
    En inderdaad, gisteren nog gelezen over witkalken om bloedluizen te voorkomen. Wat ik op diezelfde plek ook las was het gebruik van tabakstelen. Door de afwezigheid van die vervelende dingen voorlopig zelf nog geen ervaring. Hou ons op de hoogte!

  4. Die tabak tegen bloedluis gebruik ik ook. Wel elk jaar vervangen (wat mij eraan doet denken…) Tot nog toe met goed resultaat. En verder is het dit jaar echt wel het jaar van de beestjes. Proberen aanvaarden is meestal inderdaad het beste wat je kunt doen.

Geef een reactie

