Winnen en verliezen

Of zoals ze in ’t Engels zeggen , you win some you loose some. Dit is zeker waar in de natuur, een voorbeeld uit onzen hof :
Al geruime tijd konden we vader en moeder pimpelmees onvermoeibaar zien heen en weer vliegen met allerlei kriebelbeestjes in de bek , wat na het verdwijnen in de nestkast steevast resulteerde in een aangenaam getjilp van de talrijke kroost.
Verleden week werd het echter van de ene dag op de andere muisstil op het terras, geen mees meer te zien. Dus besloot ik een kijkje te nemen in de mezenvilla. Wat ik daarin aantrof is niet bestemd voor gevoelige zielen ( en magen).
Blijentuin2014_05_20_07Dus bleef de vraag , waren dit de enige jongen of waren er nog ?
Dit mysterie werd gelukkig enkele dagen later opgelost, ik herkende de gekende ‘ik heb honger’ bedelroep van de jonge mezen en na wat zoeken vond ik de schattige familie Pimpel in de krulwilgen. Even later zaten ze al in de druivelaar te poseren voor mijn fotokodaksken.

Blijentuin2014_05_20_11Blijentuin2014_05_20_08

Hier is er eentje duidelijk aan ’t roepen, ‘ik wil een dikke vette rups!’
Blijentuin2014_05_20_10

En wat doet de mama dan ? Die komt aangevlogen met een volledig ontbijt .
Blijentuin2014_05_20_09Dat vervolgens vakkundig in de kleine zijn hongerig bekje gedeponeerd wordt.
Blijentuin2014_05_20_13

Onze huistijger KIA (Krapul in actie) was natuurlijk ook zeer geïnteresseerd in al dat gefladder rond zijne kop. Daaarom draagt hij ook een belletje 🙂
Blijentuin2014_05_20_12

Bij de koolmezen was het een heel ander verhaal.
Hier was het namelijk de bedoeling dat ik mijn kerstcadeau, dat jullie hieronder kunnen bewonderen, ging gebruiken om jullie Big Brothers-gewijs  mee te laten genieten van wat er zich binnenin de nestkast afspeelt.
Blijentuin2014_05_20_27U ziet het goed, de nestkast links is van een kleuren/infrarood camera voorzien, in close-up ziet die er zo uit:
Blijentuin2014_05_20_26

Dus werd deze opgehangen in de buurt van een oude nestkast, maar natuurlijk kozen de mezen voor deze oude nestkast in plaats van de splinternieuwe met camerabewaking, hoe zou je zelf zijn. Dus besloot ik om de camera te monteren in de oude kast, waarop de fladderaars prompt dit huis verlieten om de nieuwe woonst op te zoeken. Hierin werden al enkele eieren gedeponeerd, maar zodra ik er de camera terug in had gemonteerd, zag je ze twijfelen om binnen te gaan en besloten ze om terug te keren naar het oude vertrouwde nest. Ik besloot dan maar om m’n spionage activiteiten te staken om de beestjes in alle rust aan hun voortplanting te laten werken.
Volgend jaar zal ik de camera vroeger in de nestkast hangen en sluit ik 1 kast af. Ook de camera zelf ga ik beter camoufleren want ik vermoed dat de infrarood leds ervoor iets tussen zitten, deze hebben wat weg van ogen niwaar?
Maar ik heb nog wel eens een compactcamera binnen gestoken om te zien of er met na al mijn gemoei niets was misgegaan , maar neen hoor :
Blijentuin2014_05_20_01En een drie-tal weken later :
Blijentuin2014_05_23_01En vanavond diende zich de volgende portie schattigheid al aan, deze keer in de vorm van jonge staartmezen. Ook zij worden nog bijgevoerd door hun ouders.
Blijentuin2014_05_23_02Blijentuin2014_05_23_04De ouder vogel kan je hier herkennen aan de mooie staart, de jongen hun staart ziet er niet uit. Maar uit het feit dat ze een korte staart hebben kan je blijkbaar wel afleiden dat ze uit een nest uit de omgeving zijn, indien hun staart voor meer dan 2 derde volgroeid is komen ze van verder.
Na de voederbeurt vielen deze 2 in slaap.
Blijentuin2014_05_23_03Blijentuin2014_05_23_05De huismussen moeten het ondertussen ook al zeker met eentje minder doen. Tijdens het werk in de tuin hoorde ik plots wat tumult in de haag. Toen ik opkeek zag ik een sperwer met de onfortuinlijke mus in z’n poten mijn richting uitvliegen en na me rakelings te zijn voorbij gevlogen ging hij zijn toevlucht zoeken in het verderop gelegen struikgewas. Daar het zo snel ging is hier natuurlijk geen foto van.
Moeder Natuur geeft en neemt….

7 reacties op “Winnen en verliezen

  1. Mooie post!
    Het lijkt anders een prachtige camera, kleur en geluid nota bene. Wie weet, volgend jaar wel live-info uit het kastje.
    Maar de foto van dat hulpeloze, blote jong in het nest: mooi hoor. Je ziet toch goed dat vogels verwant zijn met de dinosauriërs.

  2. Pingback: Ze zijn gaan vliegen…. | blijentuin

Geef een reactie

