Welke plant is dit?

Bij deze heb ik even de hulp nodig van de meer plantkundig onderlegde bloggers en lezers.
Naast onze scharnierbloemen is er dit jaar een vrij forse bloem/plant beginnen groeien, maar ik kan me niet herinneren dat ik deze zou geplant of gezaaid hebben. Tenzij ze in het zakje zadenmengsel voor bijen dat ik ernaast heb uitgestrooid zijn meegelift?
Blijentuin2014_05_23_10Het speciale aan deze plant is dat die een soort bekers vormt aan de bladoksels waar water wordt ingepompt . Een soort insectenval dus. Zelfs bij lange droogte blijven deze netjes gevuld.
Blijentuin2014_05_23_12Aan de onderkant van het blad zit een rij scherpe doornen.
Ik ben benieuwd wie er weet wie deze onbekende is . Er zijn geen prijzen te winnen , alleen oneindige roem 🙂 .

15 reacties op “Welke plant is dit?

  1. Kaardebol! Ik vind het een geweldige plant, groot en stevig – vormt miniscule bloemetjes op een soort bol. De bol heeft allemaal kleine stekeltjes, en vroeger werd die gedroogde bollen samen op een plankje bij mekaar gezet, en dat werd gebruikt om de schapenwol te kaarden! vandaar de naam.

    • Oh, ik wist niet dat jouw tuin meer in het zuiden lag… en ik dacht nog, terwijl ik hier mijn rozet zag (van de voorlopig enige kaardebol hier die ik in het voorjaar kocht – nieuwe tuin!): hier staan we ver achter! (niet dus!)

      • Zoveel zuidelijker dan jouw tuin liggen we niet hoor, Ria. Onze tuin ligt in de druivenstreek naast het Zonienwoud. Waarschijnlijk heb ik rozet van het eerste jaar over het hoofd gezien.

    • Bedankt voor de tip, ik vind dat heel tof zo’n planten , die duiken zomaar ergens op en zo heb je telkens weer een andere tuin! Vree gemakkelijk 🙂

Geef een reactie

