Laat ze maar komen!

Om de pas uitgeplante pompoenen en courgetteplantjes te beschermen tegen de slijmerige veelvraten ga ik dit jaar eens een veelvoud van verdedigingslinies uitproberen.
Als eerste een laag houtas uit de kachel of vuurkorf. Dat het ook nog een uitstekende bron van kalium en calcium is, is mooi meegenomen!
Dan een laag gezeefd schelpenzand. Dit is het zand dat in de dierenwinkel verkocht wordt om als bedding in een volière te dienen .Dit zand wordt hier gezeefd om te gebruiken in JongsteZoon z’n terrarium . Het overblijvend schelpengrit wordt dan door ondergetekende aan de basis van slakkengevoelige planten gestrooid.
Ten derde een kring van koffiegruis. Gelukkig drinken mijn collega’s sloten koffie, dus daaraan geen gebrek.
Dan strooien we nog wat eco slakkenkorrels en als laatste een kraag gemaakt uit een blik waarvan de bodem afgezaagd werd.  Dit wordt dan met de scherpe rand naar boven over de plant geplaatst. Als de planten al te groot zijn om ze door het blik te wurmen kan je best het blik overlangs doorzagen of knippen en het dan als een kraag rond de plant plaatsen. Zeker met de fragiele stengels van pompoenen en courgettes is toch wel enige voorzichtigheid geboden. En vergeet natuurlijk ook je vingers niet in de gaten te houden.
Over het wel of niet gebruiken van de korrels is er discussie in de ecologische tuin middens, maar ik probeer deze met mate te gebruiken. Uiteindelijk heb je dan dit resultaat : Blijentuin2014_05_23_07En je kan de soort nog op het blik schrijven ook! Blijentuin2014_05_23_06Bij de courgettes heb ik het blik achterwege gelaten daar deze in een minder slakgevoelig deel van de tuin staan. Wel ga ik ze dit jaar eens op een stok laten groeien (een tip uit het Moestuinboek van MmeZsaZsa).Blijentuin2014_05_23_08De eerste weken heb ik nog geen slak gezien op deze planten, maar dat kan ook wel te maken hebben met de droogte. We blijven het nauwgezet opvolgen.
Dat er wel degelijk nood is aan bescherming werd gisteren na de regenbuien nog eens bewezen, dit was mijn vangst na een halfuurtje rapen: Blijentuin2014_06_04_03 Blijentuin2014_06_04_04 Blijentuin2014_06_04_05Een bont allegaartje van wegslakken , tuinslakken ,wijngaard- en segrijnslakken en hierboven een barnsteenslakje die duidelijk van de groene hostabladeren heeft gesmuld. Wie er ook heeft gesmuld zijn onze kippen (al werden de huisjesslakken wel gespaard). 🙂
Waar zijn mijnheer en mevrouw Egel als je ze nodig hebt?

13 reacties op “Laat ze maar komen!

  1. Kijk, dat zit zo: ik heb namelijk al mijn slakken richting Blijentuin gestuurd. Want daar is de verdedigingslinie duidelijk een pak doeltreffender dan hier. 😉

    • Trouwens: die schaal gevangen slakken doet me erg denken aan de kant-en-klare macaronischotels uit de Aldi. Wat dan weer niet meteen voor Aldi pleit.

  2. Was ik een slak, ik droop gewoon al van moedeloosheid af bij het zien van zoveel tegenwerking. Al heb je daar wel een heel bataljon te verschalken, zie ik; mijn god wat een hoop slakken!

  3. Gewoon decoratief, die schotel met slakken… ze komen zó mooi tot hun recht 😉
    Ik had ooit een verdedigingslinie bedacht met gootjes gevuld met bier. Uiteindelijk vond ik het zonde van het bier, het project is dus niet tot uitvoering gekomen.
    Maar jouw verdedigingslinie: super! De slak die daar doorheen breekt is superintelligent.

  4. @Woelmuizenier,@Menck: ik ben druk bezig wegwijzertjes te maken om ze terug jullie richting uit te sturen 🙂
    @Jeannine: google is je vriend : Men legt rode bosslakken in lagen op elkaar in een glas. Daarover doet men een laag suiker, dan weer een laag slakken met suiker erover. De hoeveelheid suiker moet minstens overeenkomen met het gewicht van de slakken, mag dus nog iets groter zijn. De suiker lost de slakken op, waarna men er nog 30 procent alcohol aan kan toevoegen. Is dit niet voldoende om de slakken volledig op te lossen, dan doet men er nog wat meer alcohol bij, waarna men alles door een grove zeef giet. Van deze stroop, die op likeur lijkt, neemt men ’s morgen op de nuchtere maag een eetlepel vol, in ernstige gevallen een likeurglaasje vol. (met dank aan Dr.Vogel) Smakelijk!
    @De Fruitberg: en toch ben ik nog een Rambo-slak tegengekomen, die werd verschalkt door een door jou goed gekend wapen: de schaar.
    @Onderdeappelboom : druipen doen ze sowieso 😉
    @Ludo: Maar het is zeker geen verbeten strijd, maar af en toe wilt ne mens toch iets uit z’n moestuin halen. In bepaalde delen van de tuin doen ze maar…
    @Zem: Bier probeer ik ook, maar vergeet het regelmatig bij te vullen, en inderdaad het is en blijft zonde 😉 . Ik zou hier een Heineken grap kunnen maken, maar ik wil graag m’n Nederlandse lezers behouden 🙂

  5. Ik begrijp dat veel vrouwen graag hun huid laten verzorgen met slakkenslijm.
    De verjonging van de huid schijnt gestimuleerd te worden door het slakkenslijm.

    Mijn advies is om een schoonheidssalon te starten.

    Vrolijke groet,

  6. Pingback: Bedankt voor bewezen diensten… | blijentuin

Geef een reactie

