Compost met verrassing

Toen ik enkele weken terug vond dat het nu wel eens tijd werd om de composthoop te keren liep ik het volgende tegen de spitvork :
ik was dus met volle ijver bezig de half verteerde compost over te zetten van compostbak nummer 1 naar bak 2 toen ik plotseling een hoog piepgeluid uit de compost op m’n spitvork hoorde komen. Onmiddellijk werden de werkzaamheden gestaakt om dit raar fenomeen verder te onderzoeken. Na wat voorzichtig gepeuter met een stokje kwamen ze één per één  te voorschijn: een tiental blinde bruine ratjes.
Blijentuin2014_07_17_03 Blijentuin2014_07_17_02Schattig en zo hulpeloos. Ik besloot dan maar om zelf een nest in mekaar te boksen met wat hooi en takjes zodanig dat de kleine wriemelaars toch wat warm en droog zouden kunnen blijven in afwachting van hulp.
De compost werkzaamheden werden dan maar gestaakt. Na een uurtje ging ik nog eens poolshoogte nemen en ja hoor, alle ratjes waren al weggehaald door Mamarat. Toen ik nog wat later terugging met het fotokodaksken in de aanslag kon ik ze zelfs betrappen toen ze toch nog eens kwam checken of iedereen wel mee verhuisd was.

Blijentuin2014_07_17_01

Enkel jaren geleden zou ik dit nooit meegemaakt hebben daar de gemeente toen nog rattenvergif plaatste op de oevers van de beek die achteraan de tuin stroomt, maar nu varen ze een veel groenere koers. Ze beginnen daar ook te beseffen dat ratten en andere kleine knaagdieren belangrijke prooidieren zijn voor o.a. uilen en andere roofvogels. Voor een rattenplaag vrezen we niet , daarvoor lopen er hier veel te veel huistijgers rond. Sinds kort hou ik die wat zij vangen bij op waarnemingen.be onder het project ‘wat vangt de kat?’. Hier de voorlopige stand.
En nu we het toch over waarnemingen hebben: ik heb het geluk gehad een zeldzame klokjesbij te mogen verwelkomen in de Blijentuin :
de Klokjesdikpoot – Melitta haemorrhoidalis .
Weer een bewijs dat het ‘met de natuur mee’ tuinieren wel degelijk zijn nut heeft .

Deze worden bij m’n lijstje zeldzame waarnemingen gevoegd samen met :
Knotsprietbladwesp  Abia lonicerae
De neushoornkever
En de Gele Knotssprietbladwesp – Cimbex luteus  een hoornaar lookalike. (ook wat de grootte betreft).

5 reacties op “Compost met verrassing

  1. knap Bart dat je de ratjes met zoveel liefde en toewijding benaderd hebt. Fijn ook om te zien dat we dezelfde hobby delen: beestjes ontdekken en invoeren bij waarnemingen.be . Zoals jezelf aangeeft: de beestenwereld is een extra cadeau dat we krijgen doordat we natuurvriendelijk tuinieren. grts

  2. Mijn pogingen voor een bijenhotel zijn ook dit jaar weer mislukt.
    Waarschijnlijk is er ook te weinig bloem in mijn tuin beschikbaar.
    De composthoop heeft verder alleen wat muizenleven.
    Maar het water is dan ook te ver bij mij vandaan.

    Mooi blog!

    Vriendelijke groet,

  3. Pingback: Platgetreden paden | blijentuin

Geef een reactie

