Bedankt voor bewezen diensten…

In het hoofdstuk over courgettes in het Moestuinboek van MmeZsazsa stond een tip over het kweken van courgettes op een stok. Gezien het feit dat er in onze tuin toch wel wat slakken rondkruipen vond ik dit geen slecht idee om eens uit te proberen.
Trouwe bezoekers van deze webstek zullen onderstaande foto wel herkennen, op de voorgrond zie je de courgettes met hun bamboestokken.

8 juli

8 juli

Op de foto in het moestuinboek wordt er gewerkt met een stok van ongeveer een meter, dus normaal hadden m’n bamboestokken wel moeten volstaan. Maar dat was buiten de groeikracht van deze telg uit de komkommerfamilie gerekend!
Tegen het einde van het seizoen zag het er al zo uit:
Blijentuin2014_11_05_01Ik diende een tweede stok bij te plaatsen om de plant in z’n groei te kunnen volgen. En toen ik vorig weekend besloot dat het welletjes was geweest werd pas duidelijk hoe goed deze zijn best heeft gedaan , dit is het eerste stuk op stok 1.
Blijentuin2014_11_05_05En dan volgt de rest …
Blijentuin2014_11_05_06De plant werd gerooid en kijk, die gaat vlotjes over de 3 meter. In de kruiwagen liggen ook nog de resten van de pompoenplanten die ook werden bedankt voor hun lekkere bijdragen.
Blijentuin2014_11_05_07De rest van de moestuin wordt voor de helft ingenomen door de Oost-Indische kers .(sorry buren, jullie haag krijgt er wat gratis bloemen bovenop)
Blijentuin2014_11_05_02Maar als je goed kijkt kan je toch wat rucola, snijbiet en spinazie ontdekken:
Blijentuin2014_11_05_03En ook  aardperen zijn er dit jaar weer in overvloed, al blijf ik de bloemetjes wat buiten proportie vinden, op het belachelijke af zelfs. Ze werden ondertussen gekortwiekt en het eerste stoofpotje met aardperen (en pastinaak) hebben we al achter de kiezen.
Blijentuin2014_11_05_04

13 reacties op “Bedankt voor bewezen diensten…

  1. Ik heb een spreekwoordelijke arm veil voor een soep of een stoofpotje met aardperen. Echter, de gevolgen zijn steeds opnieuw kwalijk: buikkrampen en ruften à volonté.
    O ja: aardperen haal ik pas na de eerste stevige vorst uit de grond. Dan smaken ze een pak zoeter.

    • Daarom verwerken we ze ook maar met mondjesmaat in gerechten. Van soep of bvb. puree krijg ik ook dezelfde onplezierige gevolgen. Spijtig want ik hou wel van de smaak…

    • Ik denk dat ik me vooral volgend jaar wat ga beperken in aantal, 5 planten is net iets teveel van het goede ;-). En het Oost-Indisch geweld houdt natuurlijk wel het andere kruid in bedwang. Ik vrees wel dat ik vanaf nu deze woekeraar niet meer hoef te zaaien….

  2. Ik kweek uitsluitend niet-rankende zucchini (Genovese). Ze leveren toch een 15tal jonge vruchten, ze zijn gemakkelijk te oogsten gezien de plant rechtop groeit en de plant neemt echt zeer weinig plaats in.

  3. Ik zie vooral een heel gezellige moestuin. Bij ons hebben zelfs de slakken een courgette-indigestie opgelopen dit jaar, denk ik. Ze hebben er na de eerste oogst nauwelijks nog van geknabbeld.

  4. Naar aanleiding van de reacties zal ik de consumptie en de kweek van aardperen nog eens heroverwegen 😉 en ze gaan oogsten na de vorst – als dat tenminste nog eens gaat komen…
    Maar wat erg opvalt is de buitengewoon weelderige OI kers.

    • Maar zelfs als je ze niet oogst blijft het een leuke plant, maar denk eraan, eens je ze in de tuin hebt zijn ze meestal een blijver. Ik vrees dat hetzelfde opgaat voor de OI kers ;-).

    • Volgend jaar blijven ze hier op een stok groeien, maar ik zal me proberen te beperken tot 2 of 3 planten. De vrijgekomen ruimte ga ik benutten om wat meer snijbiet te telen.

Geef een reactie

