Ze zijn geteld…

Dit weekend was het weer zover, het Grote Vogelweekend van Natuurpunt. In de aanloop er naartoe was er al aardig wat voer te vinden in onze tuin, maar zoals je hieronder kan zien hadden de vogels hun weg naar de feestdis al gevonden.
Blijentuin2015_01_18_11

Dus besloten we om nog een lading bij te maken, deze keer een model dat we nog nooit hadden gemaakt, maar dat momenteel overal opduikt en heel gemakkelijk te maken is.
En zo geraken we nog van een hoop oude tassen af :
Blijentuin2015_01_18_13Blijentuin2015_01_18_12

Na stolling gewoon ophangen en klaar, hoe handig is dat!
Blijentuin2015_01_20_01

Zaterdag en zondag werd er geteld , maar de cijfers van zondag konden nooit die van zaterdag evenaren. Het Blijentuinlijstje ziet er als volgt uit:

ekster 2
gaai 1
groenling 2
heggenmus 1
houtduif 7
huismus 13
koolmees 2
merel 6
pimpelmees 3
ringmus 7
roodborst 2
spreeuw 11
turkse tortel 1
vink 18
zwarte kraai 2
glanskop 1
halsbandparkiet 2

Dit is een totaal van 81 vogels. De boomklever, winterkoning ,grote bonte specht en groene specht zijn hier meestal ook te gast, maar heb ik dit weekend niet gezien.
Al bij al weer een mooi bewijs dat het natuurlijk inrichten van je tuin wel degelijk vruchten afwerpt. Afsluiten doe ik met enkele sfeerbeelden en oh ja , voor de mensen die de smaak te pakken hebben , je kan je tuinvogels ook maandelijks tellen , inschrijven doe je hier. Of je kan ze natuurlijk ook ingeven in waarnemingen.be. Veel plezier ermee…

Blijentuin2015_01_18_10De nummer één , met minstens 18 exemplaren : de vink
Blijentuin2015_01_18_09

Blijentuin2015_01_18_08De ringmussen hebben zich deze voedersilo toegeëigend
En maandagavond zag ik deze vreemde vogel (ik had wel geen tijd om een deftige foto te maken)
Blijentuin2015_01_20_02

19 reacties op “Ze zijn geteld…

  1. Halsbandparkieten! Hoe cool is dat niet!? (Ik weet dat het niet mag van de striktdonkergroene, maar stiekem vind ik halsbandparkieten heel mooie spektakelbeesten)

  2. Vraagje: hoe haal je, zonder brokken, de gestolde massa weer uit die kopjes? Opwarmen? Of de hamer ertegen?
    In de kopjes laten, lijkt me geen optie. Bij regen lopen die vol water.

    Terug naar de orde van het afgelopen weekend: de ringmus was bij ons heer en meester; ik telde er 17. Hij werd op de voet gevolgd door vink en koolmees.

  3. Als die halsbandparkieten maar een beetje bescheiden blijven in aantal… hoewel ze erg mooi zijn.
    Verder een mooie diversiteit aan vogeltjes.
    Ik vroeg me al af waar dat stokje voor diende in de kopjes. En… het blijken zitstokjes te zijn. En als het voer haast op is en het stokje eruitvalt, dan kunnen ze in het kopje gaan zitten: ik vind dat heel slim bedacht door de Blijentuin.

  4. hier staat de merel op absolute nummer 1. Mussen zijn in onze tuin dit jaar in vergelijking met voorbijgaande jaren helemaal uit beeld verdwenen.
    Straf dat je zoveel spreeuwen op bezoek krijgt, deze zien we in onze tuin zelden.

  5. Pingback: Platgetreden paden | blijentuin

Geef een reactie

