Ze liggen te week …

En nee, het zijn niet de boontjes maar …

Blijentuin2015_01_20_08de ‘sugar snap ‘ suikererwten. Die gaan dit weekend voorgezaaid worden in de kleine serre. Hierbij is het moestuin-seizoen ook hier officieel begonnen.
En we hebben ook voor uitbreiding gezorgd, als alles een beetje meevalt zullen we dit jaar meer tomaten en andere warmte minnende groenten kunnen oogsten.  Verleden week werd een mooi bouwpakketje geleverd dat er na wat gepuzzel zo zou moeten uitzien :
Merkur 8300
Maar zover zijn we nog niet, want de lente komt eraan en dus zorgen we zoals de voorgaande jaren dat de padden en kikkers veilig naar hun paarplek geraken.  Een dagje verlof en wat zweten onder een winterzonnetje hebben de schermen weer doen herrijzen .
Blijentuin2015_01_20_09De tijdelijke opvangemmers werden geplaatst en voorzien van een stukje piepschuim (als eiland ingeval van overvloedige regenval) en een stok (als uitweg voor muizen, spinnen,… ).
Blijentuin2015_01_20_10
De berm werd ook nog ontdaan van zwerfvuil en daarna keerde ik huiswaarts alwaar ik de holle appelboom door middel van de gsm inspecteerde op eventuele bewoners. Ook deze keer niemand thuis, op een een enkel insect en de nodige schimmels na.
Blijentuin2015_01_20_11Maar wanneer we de camera omdraaien zien we dat er wel ooit nestactiviteiten geweest zijn.
Blijentuin2015_01_20_12Het blijft straf dat die boom ons jaarlijks talloze kruiwagens appels blijft leveren.

21 reacties op “Ze liggen te week …

  1. Weer dierlievende activiteit hier, geweldig!
    Van de stok als ontsnappingsroute uit de emmer wist ik wel, maar dat stuk piepschuim als drijfeiland vind ik bijzonder inventief.
    En je hand in een donker gat houden met een camera: ik vind het altijd een beetje griezelig – vanwege mogelijk bijtgrage tandjes – maar het is de beste manier om leuke dingen te ontdekken.

    • Het piepschuim gebruiken ze soms ook om onder te kruipen. Als eiland zal het op onze overzetplaats niet veel gebruikt worden daar het daar goed doorlatende bosgrond is.
      En voor die tandjes ben ik niet echt bang, ik heb meer schrik om m’n gsm of camera te laten vallen ;-).

    • Ik ben nog van plan om iets betere foto’s proberen te maken, deze zijn vlug met de smartphone gemaakt.
      De padden hebben het nog wat koud, maar deze ochtend werden toch al 2 mannetjes overgezet door m’n vrouwke 🙂 .

  2. DOe je dat helemaal op je eentje voor de overzet? Hier wordt het grootste werk aan de schermen gedaan door de technische dienst en hebben een ploegje vrijwilligers om over te zetten.
    Oja, wij maken een gat in de bodem van de emmers en leggen er een baksteen in.

    (Vanmorgen de eerste salamander uit de emmers gevist)

    • Dit deel van de overzet in onze streek (2 straten ) doe ik samen met het Blijentuinvrouwtje, de schermen zet ik inderdaad alleen op (60m). De gemeente zet ze wel op andere plaatsen ,waar nog meer amfibieën trekken. Maar ook daar zijn het eerder kleine ploegjes vrijwilligers die voor de overzet instaan. Het voordeel van een kleine ploeg is dat ze makkelijk te coördineren is .
      In onze emmers zitten ook gaten, eigenlijk zijn het dit jaar grote bloempotten.
      Fijn te horen dat er nog overzetters tussen de bloggers zitten 🙂 .

    • En dat die vooral massaaaa’s appelen blijft schenken, ik hoop echt dat onze ouwe knar er nog vele jaren mag staan.
      Het resultaat van de overzet zal je hier nog wel eens tegenkomen…

    • Momenteel gaan we nog voor de kant en klare oplossing wegens geen plaats binnen om voor te zaaien. Eens de serre er zal staan kunnen we misschien wel eens proberen of we zelf tomaten kunnen zaaien.

  3. Veel plezier met je serre (wat ik je zonder meer kan garanderen!). Op een vensterbank kan je tal van zaadschaaltjes (allerlei verpakkingsmateriaal incl. oude bloempotjes) kwijt. Eens de zaden gekiemd kan je ze zonder meer overbrengen naar de serre, indien nodig met een extra velletje vlies er over . Vergeet ‘kant en klaar’. Zelf voorkweken is veel goedkoper en hééééél veel plezieriger.

    • Oh, maar de geneugten van het voorkweken ken ik maar al te goed. Tomaten waren eigenlijk het enige dat ik tot nu toe als plant kocht , en niet alleen wegens geen beschikbare vensterbank, maar vooral omdat ik in m’n amper 2 vierkante meter grote serretje maar een 5 -tal planten kwijt kon, en dan nog onderverdeeld in een 3-tal soorten. Eens de grotere serre er staat zal de kleine nog meer gaan dienen als voorkweekkas voor de courgettes, snijbiet, slasoorten,pompoenen,…… .
      Bedankt voor de tip met het vlies 🙂 .

  4. Aan die serre zal je gegarandeerd veel plezier beleven. En zelf tomaten zaaien is inderdaad absoluut niet moeilijk, zelfs ik boek daar succes mee 😉 . Voordeel is dat je dan veel verschillende rassen kunt plaatsen, nadeel is dat de winkeltomaten daarna maar fletse taaie dingen blijken 🙂

    • Als zelfs jij er in slaagt moeten we het zeker eens proberen 😉 . En eerlijk gezegd , ik heb m’n vader en grootvader nooit anders weten doen .
      En dat van die winkeltomaten kan ik alleen beamen, zelfs al hebben we maar 5 planten staan, die tomaten zijn zoveel lekkerder :-).

  5. Pingback: Ze lagen te week… | blijentuin

  6. Pingback: En toen stond er een …. serre | blijentuin

  7. Pingback: En wat leefde er in de serre…. | blijentuin

Geef een reactie

