En wat groeide er in de serre?

De winterrust heeft het blogtempo serieus naar beneden gehaald, maar ik ben dan toch nog eens achter het klavier gekropen. Want na het vorig bericht ben ik jullie natuurlijk een vervolg schuldig. Zoals jullie in dat bericht konden zien zagen de planten er na enkele weken zo uit:
Blijentuin2015_09_03_29In het midden van het seizoen : welkom in de tomatenjungle.
Blijentuin2015_09_03_34

En op het einde, tomatentristesse :
Blijentuin2015_09_03_61

Hieronder een overzicht van de tomatensoorten die we het afgelopen jaar met veel smaak hebben mogen verorberen .

Het oogsten blijft natuurlijk het leukste moment:

En hieronder een  mooie illustratie van het rijpingsproces

Ook de broccoli deed het redelijk goed, maar was geen onverdeeld succes .Blijentuin2015_09_03_33

Maar niet alleen in de serre werd er van alles gekweekt, ook op het glazen huis werd er geëxperimenteerd.
Ik had nog wat pompoenplantjes over , dus deze werden op de serre geleid. Dit heeft ons toch weer een pompoen of 4 opgeleverd.
De 2 zakken die je ziet staan, zijn een aardappel experiment. Als ik de de foto’s hiervan terugvind zullen ze hier wel eens opduiken. Ik kan wel al verklappen dat ik van 2 geschoten patatjes een veelvoud heb teruggekregen.

Blijentuin2015_09_03_59

Momenteel staat er nog steeds sla in de serre en werd er ook een druivelaar aangeplant, maar hierover later meer.

En wat hebben we geleerd voor volgend seizoen:
– (veel) minder tomatenplanten
– meer plaats voorzien voor bvb. paprika’s en pepers
– iets meer bemesten (kippenmest en brandnetelgier heb ik in overvloed)

En oh ja, ik had het in het vorig bericht over een speciale peper. Het ging dus over de Peter Pepper. Die kwamen we tegen op de Radio 2 tuindagen in Bokrijk en leek ons wel een leuke soort om eens uit te proberen. Enige gelijkenis met een mannelijk lichaamsdeel is louter toevallig. En onze exemplaren geraakten niet echt volgroeid, dus zien ze er een beetje misvormd uit. Smakelijk!20150923_201421

 

 

17 reacties op “En wat groeide er in de serre?

  1. Dit lijkt me een serieuze overvloed aan tomaten. Ik lust die vruchten alleen gestoofd, eigenlijk. (Of oké, opgevuld met garnalen kan er nog net door. 😉 )
    Werd de druivelaar in de serre aangeplant?

Geef een reactie

