En wat leefde er in de serre….

Vooraleer het nieuwe serre- en moestuinseizoen begint wordt het tijd om de blogstilte te doorbreken.
Deze keer wil ik jullie laten zien dat er in de serre niet alleen groenten groeien maar dat er ook heel wat andere gasten in verblijven.
We beginnen met de koolwitjes.
Zowel het grote en het kleine koolwitje vonden de broccoli ideaal om zich in grote getale voort te planten. Veel bleef er van de bladeren niet over. 🙂

?????????????

Rupsen groot koolwitje

Na de rupsen volgt de verpopping . In alle hoeken van de serre kon je poppen vinden.

Bij enkele van die poppen merkte ik kleine sluipwespjes op die hun eitjes kwamen deponeren in en op de nietsvermoedende pop.
Blijentuin2015_09_03_44Blijentuin2015_09_03_43
En na enkele weken mocht ik elke dag wel enkele vlinders helpen om uit de serre te geraken .
Blijentuin2015_09_03_36Blijentuin2015_09_03_39

Hieronder dan nog enkele andere bewoners van ons glazen huis :
-Een nachtvlinder die luister naar de mooie naam Plakker (Lymantria dispar).
Om vlinders te determineren maak ik gebruik van vlindernet of de faceboekgroep Nachtvlinders in Belgie.

Plakker

Plakker

-Een kruisspin, die helemaal niet alleen is, ik ben er zeker van dat er nog tientallen andere spinnen in de serre zitten. ook zij zijn meer dan welkom.
Blijentuin2015_09_03_48

-En als laatste , maar zeker niet de minste: De klimopbij (Colletes hederae) . Deze zat bij valavond op de deurstijl.

20150908_200334-1

De andere bewoners (wormen, mieren, pissebedden, duizendpoten,….) zijn hier niet aan bod gekomen maar hebben allemaal hun plek verdiend in de kas.

Zo , en dan gaan we dit weekend beginnen met het voorzaaien van de erwten en het voorbereiden van de paddentrek .

En indien er mensen uit onze streek meelezen, op 25 februari vindt de startdag van Natuurpunt Druivenstreek plaats.
Iedereen is welkom.
uitnodigingsbeeld

11 reacties op “En wat leefde er in de serre….

  1. Rupsen (van de groentenuil) gaan bij mij toch zonder pardon van de serre richting kippenren. Ze moeten maar van mijn tomatenplanten afblijven, de nozems 🙂 De rest wil ik wel eens vriendelijk de vrijheid terug schenken, maar ik heb de indruk dat ze doorgaans zelf wel weer buiten geraken. Deur en ramen staan dan ook constant open. Spinnen zijn ook bij mij welkom in de serre, maar het is toch elke keer weer schrikken als je per ongeluk met je hoofd doorheen een spinnenweb gaat 🙂

  2. De groenteuil, dat was dus de rups die ik niet gedetermineerd kreeg, gelukkig zat ze buiten de serre 🙂 .Merci!
    Tot nu toe nog geen spinnenweb in ’t gezicht gehad. Er zitten vooral wolfspinnen op de grond.

    • Ben ik zeker, vooral omdat het mijn tweede waarneming in onze streek was. Het natuurlijk tuinieren werpt duidelijk zijn vruchten af. Verleden jaar heb zo ook de klokjesdikpoot kunnen waarnemen in onze tuin.

  3. Een mooi exemplaar, die bij! De combinatie Broccoli en koolwitjes doet het inderdaad erg goed. Ik heb afgelopen jaar wat witjes als klein educatief project voor mijn dochters binnen grootgebracht, erg leuk.

Geef een reactie

