Patat in een zak…

Onze Nederlandse lezers denken waarschijnlijk dat ik het hier ga hebben over onze overheerlijke Belgische frietjes, maar niet is minder waar. Groentje had me gevraagd om een logje te schrijven over m’n experiment met het kweken van aardappelen in zakken. Een experiment dat de lezers en kijkers van moestuinier Wim Lybaert wel kennen.
Het begon met een 4-tal opgeschoten aardappelen die ik richting composthoop aan het brengen was, toen me plots de Moestuin uitzendingen te binnen schoten. Ik besloot om 2 zakken te vullen met compost en potgrond en de patatjes hierin te poten. Ze kregen een plekje voor de serre.

Begin Juli stonden ze er zo bij . (de foto’s zijn met de gsm genomen)

20150707_194628En na een zomer groeien was het half oktober tijd om te oogsten. Het loof is volledig afgestorven.
20151011_150201

En ja , na wat wroeten  kwamen ze tevoorschijn,
20151011_150331

Onze eigenste patatten.
20151011_151336

Van twee tien maken, een wonderbaarlijke vermenigvuldiging. Het is nog geen mega opbrengst, maar gezien de minimale inspanning zeker de moeite waard!

8 reacties op “Patat in een zak…

  1. Even verderop hebben mijn buren een paar oude autobanden gevuld met grond en compost. Hier kweken zij hun aardappels. Makkelijk te oogsten. Autobanden omdraaien en de nieuwe aardappels liggen voor het grijpen.

    Natuurvriendelijke groet,

  2. Wim Lybaert was daar ook sterk in, in het kweken van allerlei in zakken, emmers en potten. Jammer genoeg ben ik niet gedisciplineerd genoeg in het tijdig begieten van die containers en eindigt een en ander steevast met slaphangende uitgedroogde sukkelplantjes.

  3. Natuurlijk heel handig, alleen doe ik dat met zeer vroege rassen, vorige jaren met berbers en nu eens geprobeerd met primeuraardappelen. Zo benut je ten volle het voordeel van de serre. Eens het weer gunstig genoeg is verhuis ik de handel naar buiten en komt er plaats vrij in de serre. de eerste aanplant(15 feb) is nu reeds een week gestopt met groeien, dus ik verwacht binnen veertien dagen te oogsten.

Geef een reactie

